

2022
ÄNNU EN MILSTOLPE
I maj detta år noterades en global försäljning av 7 000 av LEVC:s världsberömda TX-modell.

2021
BESÖK AV BORGMÄSTARE
LEVC tog emot Londons borgmästare Sadiq Khan och West Midlands borgmästare Andy Street i den toppmoderna anläggningen i Ansty, Coventry i samband med att Londons borgmästare drog upp planer för att öka antalet laddplatser för eldrivna fordon i London som en del av hans infrastrukturstrategi för eldrivna fordon 2030.

LONDON KALLAR
I april annonserade LEVC en viktig milstolpe med 5 000 taxifordon sålda i London. Som världens mest avancerade eldrivna taxi har TX hjälpt till att minska utsläppen i London.

2020
NYTT DECENNIUM – NYTT FORDON
LEVC lanserar den första i en rad nya eldrivna nyttofordon.
VN5 står redo att revolutionera sektorn för mellanstora skåpbilar. Den drivs av eCity-teknik som är den perfekta lösningen för grön logistik och den har enastående hållbarhet, stor lastkapacitet, en helt eldriven räckvidd av mer än 480 km – möjligt tack vare räckviddsförlängaren.

ETT ÅR SOM SLÅR REKORD
LEVC firade ett år med rekordförsäljning, och tack vare en tillväxt från månad till månad under 2019, såldes imponerande 2 507 eldrivna TX-modeller och man mer än fördubblade volymen från föregående år.
TX har inte bara visat sig vara framgångsrik i London utan över hela Storbritannien och även utomlands med en ökad efterfrågan från taxifirmor och pendeltaxitjänster för samåkning i Tyskland, Frankrike, Danmark, Mellanöstern och Japan.

LEVC STÅR VÄRD FÖR PREMIÄRMINISTERN
LEVC välkomnade premiärminister Boris Johnson till en rundvandring i den toppmoderna anläggningen. Vd Jörg Hofmann tog emot premiärministern som såg mycket positivt på verksamheten och beskrev de eldrivna taximodellerna TX som ”magnifika maskiner”.

NYTT FORDON, NY MARKNAD
TX Shuttle baserades på den eldrivna taxin och hade samma eCity-teknik när den lanserades. Den erbjuder mobilitets- och pendeltaxitjänster en möjlighet att specificera fordonet efter sina egna unika behov och bygga funktioner som krävs för deras affärsanvändning. Det gör TX Shuttle perfekt för offentliga transporter på begäran och taxitjänster över Europa och resten av världen.

2019
ETT NYTT KAPITEL
Ett nytt kapitel i vår berömda historia skrevs när Jörg Hoffmann tog över som vd den 4 februari 2019 med fullt ansvar för LEVC under avdelningen Geely Commercial Vehicle.
Jörg tar med sig betydande erfarenheter inom försäljning och marknadsföring, produktplanering, produktion och internationell erfarenhet efter att ha arbetat för GM och lyxbilsmärket Audi i 17 år i olika roller inklusive drivande verksamhet i Brasilien och Australien.

ETT KUNGLIGT BESÖK
LEVC tog emot prins Charles som lärde sig mer om vårt nya företag och vår vision innan han gick en guidad tur i fabriken.
Prins Charles tog sig tid att träffa lärlingar och seniora operatörer, som förklarade den exakta tekniken och kontrollerna som förekommer genom hela vår produktionsprocess. Han var nöjd att se att unga människor uppmuntras till att satsa på tillverkning som ett karriäralternativ genom våra lärlingsprogram.
I huvudreceptionen samlades personalen för att se prinsen avtäcka en unik minnestavla för det kungliga besöket.

2018
DET ELEKTRISKA
Designad, konstruerad och byggd i Storbritannien – världens första eldrivna taxi med kapacitet för nollutsläpp lanserades för försäljning i januari 2018.
TX, den senaste Black Cab-modellen sätter riktmärket för grön stadstrafik. TX drivs av revolutionerande eCity räckviddsförlängande teknik och har kapacitet till att vara helt fri från utsläpp i stadsmiljö och med verklig användarflexibilitet.

EN HÖJDPUNKT SOM SLÅR REKORD
En prototyp av den kommande eldrivna taxin TX skrev historia på Goodwood Festival Of Speed år 2017 genom att bli den första taxin någonsin att göra den ökända “Hill climb”.

ETT TRANSFORMERANDE ÅR
LEVC:s nya globala huvudkontor öppnade i Ansty, Coventry år 2017. Ensam om att vara den enda fabriken i Storbritanniens avsedd för tillverkning av elfordon, representerar den en investering på över 500 miljoner pund hittills.
Den inrymmer ett forsknings- och utvecklingscenter, samt tillverknings-, kvalitets- och testanläggningar, vilket även gör den till ett kompetenscentrum för produktion av lättviktsaluminium och EV-teknik inom Geely Commercial Vehicles Group.

2017
NYTT NAMN OCH LOGGA SIGNALERAR GLOBALA AMBITIONER
Evolution blir revolution. LEVC – London EV Company föds, ett namn som respekterar vårt kulturella arv och tillägnar vår framtid till fordon som drivs av ny energi.
LEVC ger sig ut på en resa för att designa, utveckla och producera nästa generations gröna nyttofordon, med start i en helt ny taxi följt av en ambitiös strategi för kommersiella fordon, i syfte att skapa en sömlös portfölj av elfordon för marknader över hela världen.

GEELYS ORDFÖRANDE MÖTER BRITTISKE PREMIÄRMINISTERN
Den brittiske premiärministern David Cameron träffar Geelys ordförande Li Shufu i Shanghai under ett besök i Kina.
Camerons och Lis samtal fokuserade på företagets produktion, globala försäljning och framtida utvecklingsplaner.

2013
ETT ENGAGEMANG FÖR STORBRITANNIEN
År 2013 bytte företaget ägare. Geely – som redan ägde 20 procent av “black cab”-tillverkaren – förvärvade företaget och dess huvudtillgångar från Manganese Bronze Holdings.
Under året gjordes fler investeringar med betydande förbättringar i fabriksanläggningarna i Coventry och ungefär 66 nya jobb skapades. Ordförande i Geely Group Li Shufu och näringsminister Vince Cable var närvarande för att officiellt starta produktionen av nya TX4-modeller.

2007
DEN NYA GENERATIONEN
När den introducerades 2007 hade TX4 en mer effektiv motor, uppdaterad design och fjädringssystem. Den var kompatibel med Euro 4 och utvecklad för att bli kompatibel med Euro 5 och 6 när dessa miljöklasser introducerades.
I november 2010, efter mer än hundra år, togs namnet Mann & Overton bort och företagsnamnet ändrades till The London Taxi Company (LTC).
Våra fordon fanns med i avslutningsceremonin av OS i London 2012, tillsammans med Spice Girls, som uppträdde stående ovanpå specialutformade taxibilar.

2006
VÄLKOMMEN GEELY
I september 2006 meddelar MBH ett gemensamt initiativ med den kinesiska biltillverkaren Geely Auto – Kinas största privatägda biltillverkare – att bygga en fabrik i Shanghai och tillverka taxibilar för såväl den kinesiska marknaden som marknader i andra länder.

2002
UPPDATERINGEN
TXII var kompatibel med Euro 2 och innehöll en Ford-motor för att möta dåtidens utsläppsnormer.
Förbättringarna inkluderade ett passivt stöldskyddssystem, helt integrerat i motorstyrningssystemet, och fullt öppningsbara fönster i bakdörrarna, vilka hade en begränsad öppning för att minska möjligheten för passagerare som ville slippa betala sin avgift att smita ut genom fönstret.

1997
NYKOMLINGEN
Den första nya generationen taxibilar på nästan 40 år introduceras: TX1.
Namnet TXI var en avsedd lek med ordet Taxi medan siffran “1” betecknar överensstämmelse med miljöklass Euro 1.
Fordonet tog endast 28 månader att designa och sätta i produktion, vilket sätter standarden för sedanmodeller när det kommer till komfort, säkerhet och finess för förarens arbetsmiljö.

1989
KLASSIKERN
Manganese Bronze Holdings Plc förvärvar Carbodies år 1972, som senare övertar Mann & Overton och bildar London Taxis International (LTI) 1985.
När produktionen av Austin-dieselmotorn upphörde, introducerade Carbodies en ny Nissan-dieselmotor och släppte Fairway 1989.
Fairway-modellen var den bästsäljande versionen av FX4 och var det första fordonet som tillverkats av LTI med inbyggd rullstolsanpassning – i form av en helt infällbar ramp.
Än idag är det detta fordon som många fortfarande ser som “Londontaxin”.

1958
KUNGLIGHETEN
Planeringen av FX4 började 1956 och fordonet presenterades två år senare.
För att fira 25-årsdagen av drottning Elizabeth II:s trontillträde 1977, byggdes en särskild Silver Jubilee FX4 som presenterades för prins Charles (HRH the Prince of Wales).
Prins Charles körde runt Buckingham Palace i Storbritanniens enda Silver Jubilee-taxi med taxins officiella förare Ted Ritchie i passagerarutrymmet bak. Fordonet användes gratis vid insamlingsevenemang för drottningens silverjubileum och fortsatte sedan att fungera som en normalt arbetande taxi.

1948
ORIGINALET
Mann och Overton ger Austin Motor Company uppdraget att designa och bygga ett nytt taxichassi: FX.
Austin arrangerar med bussbyggarföretaget Carbodies – bildat av Bobby Jones år 1919 i brittiska Coventry – för att bygga taxin med en kaross helt i stål.
Mann och Overton, Austin och Carbodies skriver kontrakt om att tillverka taxin i Carbodies fabrik i Coventry och sälja taxibilar runt om i hela landet.
Rimligt pris, slitstark och pålitlig. Den var en omedelbar succé. Ursprunget till uttrycket “black cab” började med introduktionen av den tredje upplagan av FX, FX3 taxibil, som lanserades 1948.

1908
BÖRJAN
Efter att ha startat Mann och Overtons verkstad flera år tidigare, började Londonbaserade taxibilsåterförsäljarna JJ Mann och Tom Overton importera fordon till Storbritannien från Frankrike och Tyskland som sedan skulle säljas vidare till Londons taxiverksamhet.
År 1908 beställde de två en speciell taximodell från Unic 12/16 hp, som var särskilt designad att kunna möta de nya bestämmelserna i London, the Condition of Fitness, som introducerats två år tidigare.
Det är till den här modellen som LEVC:s rötter går tillbaka. År 1914 hade den blivit den vanligaste taxin på Londons gator.